seo blunders

Veelgemaakte SEO Blunders

Er bestaat tegenwoordig geen enkele discussie meer over het belang van SEO. Vroeger volstond het vaak om een eenvoudige website te maken met enkele pagina’s aan content. Met een beetje geluk was je website binnen de kortste keren terug te vinden op één van de absolute topposities in de belangrijkste zoekresultaten.

Tegenwoordig is dat absoluut onmogelijk. Het merendeel van de mensen en bedrijven begrijpen dit gelukkig waardoor ze stevig investeren in SEO. Helaas worden er daarbij niet zelden belangrijke SEO blunders gemaakt waardoor het omgekeerde effect wordt gecreëerd dan wat men voor ogen had. Op deze pagina stellen we alvast de 11 vaakst gemaakte SEO blunders aan je voor zodat jij je daartegen kan wapenen.

Redirects vergeten toe te voegen

Een optimale vindbaarheid van je website en haar verschillende pagina’s is hetgeen waar iedereen die bezig is met SEO naar streeft. Wat moet er echter gebeuren op het ogenblik dat een bepaalde pagina niet meer bestaat? Mogelijks is de informatie nu terug te vinden op een andere pagina, maar hoe kan je dit duidelijk maken aan zowel je bezoekers als aan de zoekmachines? Zeer eenvoudig, namelijk door het instellen van zogenaamde redirects.

Op deze manier kan er een automatische doorsturing gebeuren van het oude naar het nieuwe adres. Dit is niet alleen erg praktisch en gebruiksvriendelijk voor je bezoekers, daarnaast wordt het ook meteen voor de zoekmachines duidelijk dat de informatie zich vanaf dat ogenblik op een andere plaats bevindt.

Het toepassen van black hat SEO toepassingen

Vroeger was het zeer eenvoudig om SEO te gaan toepassen. Je kon er eigenlijk niets fout mee doen. Tegenwoordig is dat wel even anders. We maken dan ook een onderscheid tussen twee verschillende vormen van SEO. Het gaat hierbij concreet om:

  1. White hat SEO;
  2. Black hat SEO;

In het eerste geval gaat het om het toepassen van SEO-technieken die door een zoekmachine als Google worden geaccepteerd. In het tweede geval gaat het dan weer om technieken die niet worden geaccepteerd en zelfs worden afgestraft. Het is onnodig om te zeggen dat het toepassen van dergelijke technieken niet bepaald interessant is. Klassieke voorbeelden hiervan zijn:

  • Gebruikmaken van verborgen omleidingen;
  • Deelnemen aan linkuitwisselingsprogramma’s;
  • Het toepassen van cloaking;
  • Gebruikmaken van verborgen tekst en links;

Wil je dus met andere woorden niet het risico lopen om afgestraft te worden in de zoekmachines? Dan is het zeker interessant om black hat SEO technieken links te laten liggen.

Je richten op de verkeerde zoekwoorden

Om er voor te zorgen dat je zo hoog mogelijk kan scoren in de zoekresultaten is het belangrijk om je te richten op de voor jou belangrijkste, meest relevante zoekwoorden. Voor heel wat mensen geldt echter dat ze deze gewoon uit hun duim zuigen. Dat is uiteraard niet meteen de bedoeling, in tegendeel. Door in eerste instantie een zoekwoordenonderzoek uit te voeren zal je kunnen vaststellen dat je meteen de voor jou meest interessante zoekwoorden zal weten te ontdekken.

Het over het hoofd zien van interne links

Vaak is het zo dat mensen die bezig zijn met SEO wel aandacht besteden aan het verzamelen van externe links, maar tegelijkertijd hun interne linkbuilding over het hoofd zien. Toch is ook deze ongelofelijk belangrijk. Door intern te linken tussen je verschillende pagina’s maak je namelijk duidelijk dat er van bepaalde onderwerpen heel wat relevante informatie op je website is terug te vinden. Zo zal Google nog meer waarde hechten aan de content die je hebt gecreëerd.

Het overnemen van teksten van andere websites

De tijd dat je zomaar ongestraft teksten over kon nemen van andere websites behoort reeds enige tijd tot het verleden. Toch zijn er nog steeds heel wat partijen die zich daar schuldig aan maken. Zij gaan er dan ook vooral vanuit dat ze gewoon zoveel mogelijk content moeten plaatsen. Niet alleen is het zo dat het zomaar overnemen van teksten zonder toestemming een strafbaar feit is, daarnaast dien je er ook rekening mee te houden dat je geconfronteerd kan worden met een penalty in de zoekmachines. Zorg er dus voor dat je altijd enkel en alleen unieke, waardevolle en SEO geoptimaliseerde content plaatst op je website. Dit is de enige content die er in de praktijk in zal slagen om je echt vooruit te helpen.

Niet beschikken over een duidelijke SEO strategie

Het realiseren van een meerwaarde voor je website of webwinkel op vlak van SEO is iets wat vrij gestructureerd dient te gebeuren. Uiteraard moet er sprake zijn van een natuurlijke handelswijze, maar daarnaast is het wel zo dat er een zekere mate aan structuur moet worden gehanteerd. Wanneer moet je bijvoorbeeld weer aan de slag met het verstevigen van je backlinkprofiel? Hoe ga je de content inplannen die aan je website moet worden toegevoegd, etc. Het niet beschikken over een duidelijke SEO strategie is een significant probleem die zomaar het potentieel waar je website over beschikt op korte en (middel)lange termijn kan ondermijnen.

Het niet invullen van meta tags

Er is door de jaren heen behoorlijk wat gezegd en geschreven over zogenaamde meta tags. Het is en blijft evenwel erg belangrijk om de juiste meta tags toe te voegen aan de pagina’s die je aanmaakt in je website of webwinkel. Je zal merken dat dit de indexatie van de pagina alleen maar ten goede kan komen. Zie het invullen van (de juiste!) meta tags dus zeker niet over het hoofd.

Het verzamelen van spammy links

Vroeger werd elke link die je wist te verzamelen naar jouw website of webwinkel door de zoekmachines gezien als een positieve stem. Tegenwoordig is dat absoluut niet langer het geval, in tegendeel. Het is dan ook in de praktijk erg belangrijk om zogenaamde spammy links te vermijden. Dergelijke links zullen niet alleen geen meerwaarde betekenen voor je website of webwinkel, daarnaast is het zomaar mogelijk dat ze je rankings negatief zullen beïnvloeden. Ver van dergelijke links uit de buurt blijven is dan ook de boodschap!

Het niet op orde hebben van het technische gedeelte van je website

De content die je op je website plaatst mag nog zo kwalitatief zijn, wanneer het niet goed zit met het technische aspect is de kans ongelofelijk groot dat je heel wat potentieel onbenut ziet blijven. Zorg er dus voor dat je website of webwinkel technisch volledig in orde is. Dit betekent overigens ook dat je aandacht zal willen besteden aan de snelheid waar je website over beschikt. Deze optimaliseren kan bijvoorbeeld ook een leuke meerwaarde betekenen voor de indexering van je website.

Local SEO vergeten

Voor het merendeel van de bedrijven geldt dat ze het meest gebaat zijn bij globale SEO. Dit gezegd hebbende mag ook de kracht van local SEO niet worden onderschat. Dit niet in het minst voor bijvoorbeeld winkels die het vooral moeten hebben van lokaal publiek. Voor een nieuw geopende buurtwinkel is het helemaal niet interessant om wereldwijd hoog in de rankings te staan. Zij willen vooral een bepaalde regio targetten. Vergeet dus zeker en vast niet om de krachtige mogelijkheden te benutten die local SEO met zich meebrengt.

Geen gebruikmaken van Google Analytics

Meten is weten. Dit is wellicht één van de vaakst gehoorde stellingen van de voorbije jaren. Deze stelling is ook absoluut honderd procent waarheid. De unieke meerwaarde van bijvoorbeeld online adverteren schuilt in het feit dat je perfect prestaties kan meten en er op kan anticiperen. Dat geldt ook voor de SEO-werkzaamheden die je uitvoert. Echter, zonder gebruik te maken van Google Analytics mis je ongelofelijk veel waardevolle data die gewoon gratis aan je beschikbaar wordt gesteld. Omwille van deze reden is één van de grootste en toch nog steeds vaakst gemaakte blunders op vlak van SEO zeker om geen gebruik te maken van Google Analytics.

Conclusie; trap niet in deze veelgemaakte SEO blunders

Ongelofelijk veel mensen maken minstens één van de op deze pagina aangehaalde SEO blunders. Dat lijkt in eerste instantie wellicht niet zo’n groot probleem, maar dat is het wel degelijk. Door één of meerdere van deze blunders te begaan kan je, je positie in de zoekresultaten niet alleen op de korte, maar ook op de lange(re) termijn sterk negatief beïnvloeden. Hou hier dus zeker en vast rekening mee en zorg er voor dat je op deze manier een vliegende start kan maken ten opzichte van je concurrenten.